Data bieden de Rechtspraak waardevolle inzichten voor veilige, beschikbare en gebruiksvriendelijke systemen

22/09/2020 IVO

We kunnen steeds pro-actiever reageren op IT-problemen

IVO Rechtspraak is vooruitstrevend in het werken met IT-data. Daarvoor gebruiken we state of the art software. ‘We zitten in een hele gave, dynamische beweging naar IT-handelingen automatiseren en deze voorspellend en zelflerend maken. Zo zorgen we voor adequate beveiliging en voor systemen die betrouwbaarder en beter beschikbaar zijn. Want dat is wat medewerkers, rechtzoekenden en juridisch professionals van ons verwachten.’

 

Met alle applicaties, (registratie)programma’s, servers en portalen beschikt de Rechtspraak over een enorme hoeveelheid data. Door die informatie goed te gebruiken en te analyseren kunnen we IT-problemen oplossen en voorkomen. IVO Rechtspraak gebruikt daarvoor onder andere Splunk en App Dynamics. Olaf Rem (Data analist) en Frans Geenen (Beheerder Splunk) vertellen hoe belangrijk data zijn voor de Rechtspraak.

Realtime en ongestructureerd data doorzoeken om IT-problemen te voorkomen

‘Via de data-software kunnen we alle data visueel maken en verschillende informatiesystemen bij elkaar brengen’, legt Frans uit. ‘Waar we normaal over een bepaalde periode terug kijken naar wat er is gebeurd, maakt de software dat in het nu inzichtelijk’, vult Olaf aan. ‘Zo hebben we realtime inzicht in bijvoorbeeld het gebruik van de diensten, foutmeldingen en belasting van het netwerk. Maar ook bijvoorbeeld over het aantal indieningen bij digitale procedures.’

Op die manier ziet IVO Rechtspraak IT-problemen eerder aankomen. Zo volgt IVO bijvoorbeeld de belangrijkste onderdelen van de dienstverlening van en bij de Rechtspraak. Bijvoorbeeld het internetverkeer en het aantal ingelogde thuiswerkplekken. Frans: ‘Recent was de belasting op het netwerk erg hoog, terwijl er updates waren gepland. Die combinatie zou funest zijn. Door de updates een uur uit te stellen, heeft niemand bij de Rechtspraak last gehad van haperend internetverkeer.’

Kunstmatige intelligentie toevoegen

Olaf: ‘Met de software kunnen we ook de datakwaliteit verbeteren. Door alerts in te richten, hebben we eerder in de gaten dat het inloggen langer duurt dan afgesproken of dat de metagegevens van een document niet goed zijn. Daar kunnen we actie op ondernemen, voordat de gebruiker er last van krijgt. Overigens kijken we nooit naar inhoudelijke zaakgegevens of documenten. En gebruiken we data puur om de beschikbaarheid, de functionaliteit, gebruikerservaring en veiligheid van applicaties te verbeteren voor medewerkers, rechtzoekenden en juridisch professionals.’ Frans: ‘We zijn nu bezig om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan de monitoring. Dan kunnen we voorspellen waar er iets fout gaat en kunnen we vooraf automatisch ingrijpen. Zo weten we inmiddels dat er in een bepaald webportaal iets stuk gaat als de belasting te hoog is. Bijvoorbeeld als er veel grote stukken tegelijk worden ingediend. Nu logt een beheerder in en gaat het repareren. In die tijd is het systeem niet bruikbaar. Dankzij automation en machine learning kunnen we straks voordat er iets stuk gaat een herstart uitvoeren, zonder dat een advocaat er iets van merkt.’

Betere adviezen en beslissingen

Steeds meer afdelingen binnen de Rechtspraak weten de ‘data-mensen’ te vinden: functioneel beheer, implementatiemanagers, ontwikkelteams, beheerteams en portefeuillehouders. Olaf: ‘Met de juiste en actuele informatie kun je betere beslissingen nemen of adviezen geven. ‘Data als grondstof’ is niet voor niets een van de pijlers van IVO op weg naar een digitaal toegankelijke rechtspraak’.

Uitdagend werk en goed gevoel
Olaf: ‘Ik kwam bij (de voorloper van) IVO Rechtspraak te werken via een extern bureau. Toen ik in 2013 de kans kreeg om in vaste dienst te komen, heb ik die gegrepen. De maatschappelijke rol van de rechtspraak spreekt mij aan. Het is een unieke organisatie. Het geeft mij een goed gevoel dat we met IT burgers verder kunnen helpen in een moeilijke situatie en juridisch professionals ondersteunen om hun werk efficiënt te kunnen doen’. Frans: ‘Je hebt bij IVO Rechtspraak vrijheid om je werktijd flexibel in te delen en om jezelf te ontwikkelen via opleidingen. Mijn vorige werkgever was ook een overheidsorganisatie, maar de Rechtspraak werkt veel dynamischer en is echt vooruitstrevend in de technieken en software die ze gebruikt. Het werk is super afwisselend en je werkt met heel veel verschillende collega’s samen. Dat maakt werken bij IVO Rechtspraak uitdagend.’

 

Olaf Rem

  • Leeftijd: 50
  • Opleiding: Universiteit Utrecht Natuurkunde
  • Aantal jaren werkzaam bij IVO: 8
  • Favoriete sites/apps:  met de Datacamp site/app breid ik mijn kennis uit op het gebied van data analyse en data science. De Endomondo app gebruik ik veel bij het sporten, zoals hardlopen en skaten. De app DailyArt brengt dagelijks even een kunstwerk onder de aandacht.
  • Favoriete gadgets: natuurlijk de smartphone en de laptop, en tijdens de hittegolf, met 31 graden thuiswerkend op zolder, mijn ventilator met 26 snelheden en afstandsbediening 😉
  • Favoriete muziek: mijn topgenres zijn Rock, Blues, Pop en Indie/Alternative (volgens Spotify).

Frans Geenen

  • Leeftijd: 27
  • Opleiding: HBO Informatica
  • Aantal jaren werkzaam bij IVO: 1,5
  • Favoriete sites/apps:  met de Pomodoro Timer probeer ik mijn tijd efficiënter in te delen, in Trello staat al vele jaren vrijwel mijn hele leven ingepland en met Runkeeper probeer ik de afstanden van het hardlopen samen met de hond steeds verder op te bouwen zodat we na covid-19 mee kunnen doen aan canicross-events.